dinsdag 15 juli 2008

Herinnering aan mijn vader

Gisteren was mijn vaders verjaardag. Mijn vader is 8 jaar geleden gestorven aan de gevolgen van longkanker. Hij heeft zijn 79e verjaardag nog meegemaakt, maar wist dat hij zijn 80e niet zou halen. Gisteren zou hij 87 geworden zijn.

Mijn vaders vader had 1001 ambachten. Hij fotografeerde graag en heeft toendertijd als strandfotograaf nog wat bijverdiend. In mijn opa's tijd gebeurde alles met glasplaat.

De liefde voor fotograferen zat in mijn vaders genen, en hij heeft nog geprobeerd om hier zijn beroep van de maken, maar met 4 kleine kinderen en een vrouw die van zekerheid hield, heeft hij het niet gedaan.

Regelmatig waren wij kinderen zijn modellen. In het weekend was hij graag in de weer in de donkere keuken en nadat wij verhuisd waren in de donkere kast. De zwartwit-negatieven werden te drogen gehangen aan een speciale schemerlamp.

Hij was een van de eersten om dingen uit te proberen, zoals dia's maken en te filmen, ook heeft hij geluidopnames gemaakt.

Regelmatig waren er diaavonden of filmavonden. Later toen de techniek verbeterd was heeft hij foto's van dia's laten maken. Zodoende zijn er van ons al vrij vroeg kleurenfoto's. Deze en 19 andere dia's heeft hij in 1995 op een CD laten branden. Dit ben ik, volgens mij in Egmond aan Zee!

Geen opmerkingen: