zondag 28 september 2008

Reünie Juliana Ziekenhuis Amsterdam



Gisteren was er een reünie van het JZ in het BovenIJ-ziekenhuis.
Zeventien jaar was ik toen ik er kwam werken. In service opleiding was het mooie woord hiervoor. Op woensdagmorgen was ik vrij (had mijn vader geregeld) woensdagmiddag moest ik naar school en op maandag- en donderdagavond evenals op de zaterdagmorgen. De rest van de week was ik om 8:30 tot 18:00 op het lab. Officieel was de eindtijd om 17:30, maar die werd zelden gehaald.
Samen met Marieke kwam ik in het JZ, ik werd opgeleid door Mieke, die me "Trui" noemde. Het was zelfs zo erg dat ik de nieuwkomers moest vertellen dat dat niet mijn naam was;-)! Volgens mijn herinneringen heb ik 2 maanden geoefend op het pipetteren van de HB, de 0.002 ml of wel 20 mµ.
Een ochtend in de week moesten Marieke en ik naar het LDI (Het Luthers Diakonessen Inrichting) om daar de Kjeldahl, en de Hagedoorn Jensen (pipetteermethode om de glucose te bepalen) te leren. Marieke was vingervlug, ik had moeite met mijn motoriek.....Uiteindelijk werd ik het laatste jaar van mijn opleiding, het 2e jaar in het JZ, bijgespijkerd door Petra, en was mijn eindexamen in het Andreas Ziekenhuis een succes.
Titreren, pipetteren, callibreren en dan heb ik nog niet over de vlamfotometer, die de Natriums en Kaliums moest bepalen, we doken bij het ontsteken van de vlam :-).
Goed in het totaal heb ik 5 jaar in het JZ gewerkt (2 jaar als leerling en 3 jaar als analiste), het ziekenhuis waar ik geboren ben :-)!
Uiteindelijk zijn het JZ, LDI en het ZAN (ziekenhuis Amsterdam Noord) gefuseerd in het BovenIJziekenhuis.
Reünie JZ

Geen opmerkingen: